Kantoormeubelen bestellen bij de THO?

De THO zet die paar stapjes extra wél! Advies, berzorging, inhuizing, montage én garantie in de meeste gevallen standaard - bij de prijs inbegrepen. #Service

Tips voor het instellen van uw (thuis)werkplek

Insteladvies, ergonomisch verantwoord werken

Belangrijk: u stelt ALTIJD eerst uw bureaustoel goed in waarna u uw bureau aanpast, nooit andersom. Vaak gehoord: ‘Ja maar dan is mijn tafel/bureau te hoog of te laag!’ > Dan beschikt u niet over de juiste tafel en/of bureau... Een te hoge tafel/bureau is vaak op te vangen met een voetensteun echter geniet dit niet de voorkeur. U kan de meest geweldige bureaustoel hebben, zonder een goed instelbaar bureau komt deze niet tot zijn recht. Hoe gaat u te werk?

Stap 1: Stel de zitting/stoelhoogte in: 

Uw voeten dienen plat op de grond te staan. De hoogte is goed als uw bovenbenen bij het zitten horizontaal staan en de hoek tussen de boven- en onderbenen 90° is. De bovenbenen moeten over de gehele lengte van de zitting ondersteund worden. 

Stap 2: Stel de diepte en evt. de hoek van de zitting in:

Zorg dat er tussen de zitting en de knieholte een vuistbreedte vrij wordt gehouden. De holte in de onderkant van de rug moet door de bolling van de rugleuning worden ondersteund. U benen moeten gelijkmatig worden ondersteund. 

 

Stap 3: De rugleuning / lende-steun instellen:

Stel de rugleuning zo in dat deze goed in de onderrug ondersteunt. Zorg dat de ‘bolling’ van de rugleuning de lage rug ondersteunt. 

Stap 4: De armleuningen/steunen van de bureaustoel:

De schouders ontspannen en de onderarmen horizontaal houden. Stel nu de armsteunen op deze hoogte in. Let op dat de schouders niet omhoog gedrukt worden. De armleuningen moeten zo kort zijn dat de stoel goed aangeschoven kan worden. 

 

Stap 5: Indien aanwezig, synchroon-mechaniek instellen en gebruiken:

Dit mechanisme zorgt ervoor dat een zitting tezamen met de rugleuning naar achteren kan kantelen wanneer het systeem ontkoppeld is (Voordeel van dit mechaniek is dat u beweging kan stimuleren en uw rug op ergonomische wijze wordt opgevangen/ondersteund) Bij professionele bureaustoelen is de tegendruk in te stellen doormiddel van een draaibare knop aan de onder- of zijkant van de stoel. De bedoeling is dat u de tegendruk zo instelt dat u ‘zwevend’ zit. Zwevend: ‘de stoel kantelt zachtjes naar achteren wanneer u de armen naar achter laat hangen.

 

Bureaustoel ten opzichte van het bureau:

Zittend aan het bureau blijft gelden: de hoek tussen de boven- en onderbenen 90°. Stel de hoogte van het werkblad van het bureau zo in dat deze gelijk is aan de bovenzijde van de armleuningen/steunen.

Langere tijd achtereen lees- of schrijfwerk? Zet het werkblad vier cm hoger dan de (goed ingestelde) armleuningen/steunen. Dit voorkomt een houding met gebogen rug of opgetrokken schouders.

In principe is het aan te bevelen bijna met de buik tegen de tafel aan te zitten. Wanneer u te ver weg zit moet u namelijk met de armen reiken en dat is belastend voor de spieren. Het is belangrijk te zorgen voor voldoende beenruimte: de benen en voeten moeten breeduit neergezet kunnen worden, zonder dat er ergens tegen gestoot kan worden of dat u scheef moet zitten. 

Het hoofd dient zoveel mogelijk “rechtop” worden gehouden tijdens het werken. Het constant of veelvuldig naar beneden knikken van het hoofd is zeer vermoeiend voor de nek- en schouderspieren. Bij blind typen wordt meer naar het beeldscherm gekeken dan naar het werkblad. Het scherm kan in dat geval ook iets hoger staan dan wanneer dit niet het geval is. De bovenrand van het glas van het beeldscherm moet in ieder geval niet hoger dan op ooghoogte staan.

Vermijd grote werkdruk en piekdrukte: stress bevordert een gespannen werkhouding.

Algemeen:

De beste zithouding is “de volgende zithouding”. Met andere woorden: blijf actief op de bureaustoel (maak zeker gebruik van een synchroon-mechaniek indien aanwezig) en verander regelmatig van zithouding. Wissel langdurig beeldschermwerk af met andersoortig werk, neem tijdig pauze, maak een korte wandeling naar de printer of het koffiezetapparaat. En voor de toekomst: de THO voorziet u graag van een zit-/sta werkplek.